Uitdaging: Londen per fiets

De oudste metro ter wereld, de befaamde rode dubbeldekkers en de zwarte taxi’s; de Britse hoofdstad staat bekend om zijn markante vervoersmogelijkheden. Maar de taxi is duur, de metro te warm en de bussen zijn overvol. De oplossing: stap op de fiets! Onze correspondent in Londen doet niet anders.

Inwoners van de Britse metropool kijken meewarig naar hun stadsgenoten die zich op tweewielers door het verkeer bewegen. Londen is een ’loopstad’: met het openbaar vervoer kom je enigszins op de plaats waar je wilt zijn, de benenwagen zorgt voor de rest. Fietsen? Dat komt nauwelijks in ze op. Levensgevaarlijke bezigheid ook, vinden ze. Maar voor wie het kunstje onder de knie heeft, valt dat reuze mee.

Wie even doorzet, merkt dat de Britse hoofdstad zich er uitstekend voor leent: parallel aan de drukke doorgaande (of juist vaststaande) wegen, liggen kleinere, rustige, straten waar het prima fietsen is. En door de vele parken in het centrum kun je je ook prima verplaatsen.

Dat zag ook burgemeester Boris Johnson, zelf een fervent fietser. Met veel bombarie introduceerde hij een fietsenplan , waarvan de lompe tweewielers door de Londenaren nu liefkozend de Boris Bikes worden genoemd. In het centrum zijn overal op straat fietsen te huur: afgelopen najaar werd een groot fietsenplan in gebruik genomen. De blauwe Barclays Cycle Hire punten werden in korte tijd een vertrouwd gezicht, de bijna zesduizend robuuste fietsen zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de Londense straten.

Bij elk fietsstation kan een fiets gehuurd worden, daar is echter wel een creditcard voor nodig. De automaat geeft een code waarmee de fiets uit het rek gehaald kan worden. Dat moet overigens met brute kracht – de robuuste fietsen zijn niet ingesteld op een zachtzinnige behandeling. Let op dat bij het terugzetten van de fiets het groene lampje in het rek gaat branden, anders blijft de meter lopen. Voor verschillende smart?phones zijn apps verkrijgbaar die fietsroutes uitstippelen en aangeven hoeveel plaatsen er nog zijn bij de dichtstbijzijnde stations. Tijdens de ochtend- en avondspits is de vraag naar fietsen groot.

De stad is wat heuvelachtiger dan je in eerste instantie zou denken, al vallen de afstanden uiteindelijk erg mee: vanuit Trafalgar Square is het hele gebied waar het fietsenplan is uitgerold binnen een half uur trappen te bereiken. Bij alle musea en toeristische attracties zijn fietspunten te vinden. ‘Go Dutch’, zeggen de Britten: stap op de trappers!


Fietstips

1. Niet vergeten, ook niet in rustige straten: rijd aan de linkerkant van de weg. Rotondes neem je hier uiteraard linksom.

2. Andere weggebruikers – van voetganger tot vrachtwagenchauffeur – zijn niet echt gewend aan fietsers op de weg. Houd afstand, maak geen onverwachte bewegingen en kijk goed om je heen. Links inhalen van stilstaand verkeer is niet aan te raden: automobilisten houden daar geen rekening mee.

3. Door Londen zijn fietsroutes uitgestippeld – wat zoveel wil zeggen als routes over doorgaans rustigere wegen. Houd er rekening mee dat de aangelegde fietspaden voor menig automobilist niets meer betekenen dan vrolijk gekleurde vakken op het wegdek. Vrijliggende fietspaden zijn een zeldzaamheid – en soms liggen die aan de verkeerde kant van de weg. In de parken mogen geen auto’s komen, dat fietst wel zo rustig.

4.Gratis stadskaarten met fietsvriendelijke routes zijn af te halen bij fietswinkels en bij de reisinformatiebalies op trein- en metrostations.

bron: telegraaf.nl

 

Heb je ook zin gekregen in een citytrip naar Londen? Bereid je goed voor met een van onze reisgidsen Londen.